Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Voedingsvezels

Dieet Pro

Vezels zijn te vinden in koolhydraten. Ze zijn in twee groepen te verdelen: oplosbare vezels en onoplosbare vezels. Onoplosbare vezels kun je zien als de vliesjes in bijvoorbeeld volkorenbrood en zilvervliesrijst. Oplosbare vezels kun je niet zien. Deze komen met name voor in fruit en groente. Een goede gezondheid vraagt om voldoende inname van beide soorten vezels. De vezels zorgen voor een goede spijsvertering, stoelgang en hiernaast helpen ze ook bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Een ander voordeel van vezels is dat ze de bloedsuikerspiegel stabiel houden.

Oplosbare vezels:

Populaire tip

Een dieet te moeilijk? Begin dan eerst met eiwitrijke maaltijden. Fitchef kan je helpen met ruim 240 pagina's over eiwitrijke voeding.

Bezoek Fitchef
  • Vers fruit
  • Groenten
  • Noten
  • Bonen

Onoplosbare vezels:

  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood, muesli en pasta
  • Zilvervliesrijst
  • Zaden
  • Groenten

Producten met weinig vet en veel vezels
Het is goed om een eetpatroon te hebben met veel vezels erin. Daarnaast is het goed om niet te veel vetten binnen te krijgen. Vooral het verhogen van het aantal vezels is goed voor de gezondheid. Veel mensen krijgen echter te veel vet binnen en te weinig vezels. Het is daarom slim voor velen om langzaam het aantal voedingsmiddelen met veel vezels toe te voegen aan het eetpatroon. De volgende producten zijn vezelrijk:

  • Noten
  • Zaden
  • Bessen
  • Fruit
  • Bonen
  • Groente
  • Bruine rijst
  • Graanproducten