Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Eiwitten

Dieet Pro

Eiwitten worden gebruikt als voedingsstof voor het lichaam. Hoeveel eiwitten je nodig hebt hangt af van je gewicht. Hiernaast is het belangrijk dat met name sporters, maar ook andere groepen zoals vegetariërs en kinderen, meer eiwitten eten dan gemiddeld. Een volwassen persoon heeft ongeveer 0,8 gram eiwit nodig per kg lichaamsgewicht. Sporters hebben meer eiwitten nodig. Deze kunnen gerust tot 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht eten.

Een gram eiwit levert 4 calorieën

Eiwitten kunnen afkomstig zijn van planten maar ook van dieren. Eiwitten komen hierdoor voor in veel producten. Het lichaam kan ook niet zonder de eiwitten waardoor dat goed uitkomt. Eiwitten leveren energie voor het lichaam en essentiële aminozuren. Deze heeft het lichaam nodig voor de cellen. Deze aminozuren kan het lichaam niet zelf aanmaken waardoor het belangrijk is dat men deze binnenkrijgt door middel van voeding.

Populaire tip

Een dieet te moeilijk? Begin dan eerst met eiwitrijke maaltijden. Fitchef kan je helpen met ruim 240 pagina's over eiwitrijke voeding.

Bezoek Fitchef

Eiwitten zijn te vinden in:

  • Vis
  • Vlees
  • Eieren
  • Zuivel
  • Graanproducten
  • Noten