Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Voeding

Dieet Pro

Gezond eten bestaat uit een goede combinatie van de vele nutriënten die beschikbaar zijn in eten. Al deze nutriënten spelen een belangrijke rol in een gezond dieet. De basis elementen van gezonde voeding zijn de macro en micro nutriënten.

Macronutriënten:

Populaire tip

Een dieet te moeilijk? Begin dan eerst met eiwitrijke maaltijden. Fitchef kan je helpen met ruim 240 pagina's over eiwitrijke voeding.

Bezoek Fitchef
  • Koolhydraten
  • Eiwitten
  • Vetten

Micronutriënten:

  • Vitamines
  • Mineralen
  • Spoorelementen

Groenten en fruit
De dagelijkse consumptie van 150 tot 200 gram groenten en 200 gram fruit zorgt ervoor dat je voldoende inname hebt van vitamines, mineralen en voedingsvezels. Bij het eten van groenten en fruit is variatie belangrijk. Omdat groenten en fruit verzadigend werken en weinig energie leveren wordt het veel gebruikt bij een gezond eetpatroon. Groenten en fruit bevatten relatief veel voedingsstoffen en weinig calorieën.

Vis en vlees
Vis en vlees zijn belangrijke voedingsmiddelen voor eiwitten, mineralen, B-vitaminen en visvetzuren. Het eten van vis verkleint de kans op hart- en vaatziekten. De vissoort en de manier van bereiden zijn van belang. Over het algemeen wordt twee keer per week een portie vis aanbevolen van 100 tot 150 gram. Eén van de twee porties moet een portie vette vis zijn. Het eten van vlees past uitstekend in een gezond eetpatroon. Als er vis gegeten wordt dan gaat de voorkeur uit naar de magere varianten van het vlees. Bepaalde vleeswaren kunnen veel verzadigde vetten bevatten.

Zout
Zout heeft een grote invloed op de smaak van etenswaren en ook op de houdbaarheid van producten. Het heeft ook invloed op de technologische eigenschappen van etenswaren. In Nederland wordt er door de gemiddelde persoon ongeveer 9 gram zout per dag genuttigd. De Gezondheidsraad adviseert maximaal 6 gram zout per dag. Dit staat gelijk aan een natriumconsumptie van 2,4 gram per dag. Door te veel zout binnen te krijgen wordt het risico op het ontstaan van verhoogde bloeddruk verhoogd.