Tips om succesvol te diëten: in Dieet artikelen
 
 

Tips om succesvol te diëten

Dieet Pro

Het is algemeen bekend dat sporten en minder eten nodig is om af te vallen maar veel mensen vinden het nog steeds te moeilijk. Hier zijn de beste tips verzameld om succesvol te diëten en je gewicht te verminderen.

Lees je in over de verschillende diëten
Informatie is kennis. Lees op het internet over wat de verschillende diëten zijn en wat ze doen. Als je begrijpt hoe de diëten in elkaar zitten is het makkelijker om te diëten. Je weet dan immers wat de gedachte erachter is en hoe je het moet doen.

Populaire tip

Een dieet te moeilijk? Begin dan eerst met eiwitrijke maaltijden. Fitchef kan je helpen met ruim 240 pagina's over eiwitrijke voeding.

Bezoek Fitchef

Stel doelen voor jezelf
Voordat je begint met afvallen stel dan enkele doelen vast die je wilt halen. Schrijf op waarom je gewicht kwijt wilt raken en houdt dat als doelstelling. Doelen stellen werkt goed voor de motivatie zodat je niet vergeet waar je het voor doet. Doe het niet alleen voor je uiterlijk, gezondheid is even belangrijk.

Let op wat je precies eet
Als je bijhoudt wat je eet krijg je een goed beeld van je eetgewoontes. Misschien zie je bij jezelf wel rare eetgewoontes wat je gemakkelijk kunt aanpassen. Door het bij te houden kun je zien wat je moeilijk vind om te laten en wat je over het algemeen graag eet. Zo kun je makkelijker aanpassingen doen aan je eetpatroon.

Stel doelen die je kunt bereiken
Een doel is er om te halen. Het moet niet een fantasie zijn. Als je wilt afvallen stel dan bijvoorbeeld een doel van 10% minder gewicht. Dit kun je vervolgens weer onderverdelen in 3 kilo per keer. Als je een tijd meegeeft aan het doel kun je voor jezelf doelen stellen als “deze maand wil ik 3 kilo kwijtraken”. Door de kleinere doelen eerst te halen bouw je zelfvertrouwen op.

Eet minder maar vaker
Als je merkt dat je vaak honger hebt dan kan het helpen om vaker op een dag te eten. Je eet dan meer maaltijden per dag maar wel kleiner. Eet ook voornamelijk aan het begin van de dag. Dan vraagt het lichaam om de meeste energie.

Zorg dat er in elke maaltijd eiwitten zitten
Eiwitten zorgen dat je sneller vol zit. Het verzadigde gevoel van eiwitten kan niet vergeleken worden met vet of koolhydraten. Door eiwitten in je maaltijden te nemen kun je over de dag gezien minder eten. Eiwitrijke voeding is bijvoorbeeld kip, vis en zuivel.

Zorg voor beweging
Door te sporten verhoog je je vetverbranding. Je voelt je beter, slaapt langer en beter en over het algemeen wordt ook het leven beter door sporten. Het is niet nodig om elke dag te zwoegen en te zweten in de sportschool. Door geregeld beweging te hebben blijft je lichaam fit.

Heb zelfvertrouwen
Verwacht niet dat je van de ene op de andere dag meteen alles doorhebt. Vooral het aanpassen van eetgewoontes kost tijd. Door de focus te houden op je doel moet het lukken. Het is niet altijd leuk maar dat moet ook niet. Heb vertrouwen in je kunnen en zorg dat je die doelen bereikt.