Hoe kan je buikvet verbranden?: in Afvallen artikelen
 
 

Hoe kan je buikvet verbranden?

Dieet Pro

De buik is de plaats waar (vooral bij mannen) het lichaam graag zijn vetvoorraden opslaat. Cosmetisch gezien is dit vervellend maar het is ook nog eens slecht voor de gezondheid. Alle reden om het buikvet aan te pakken.

Als je buikvet kwijt wilt dan zou je denken dat het voor de hand ligt om heel veel buikspieroefeningen te gaan doen. De buikspieroefeningen zullen zeker helpen om buikvet te verliezen, de waarheid is echter dat dit maar een beperkt effect heeft. Het beste resultaat bereik je door je voeding aan te passen. In dit artikel in gaan we in op wat buikvet precies is, hoe het aangemaakt wordt en hoe je het kwijt kunt raken.

Populaire tip

Een dieet te moeilijk? Begin dan eerst met eiwitrijke maaltijden. Fitchef kan je helpen met ruim 240 pagina's over eiwitrijke voeding.

Bezoek Fitchef

Soorten buikvet
We kunnen twee soorten buikvet onderscheiden, onderhuids vet en orgaanvet. Het onderhuidse vet is het vet wat zichtbaar is, je kunt het vast pakken en het zit tussen de buikspieren en je huid. Het orgaanvet is het vet wat rondom je organen zoals je lever, maag, hart en longen zit.

Iedereen heeft orgaanvet, ook afgetrainde atleten, orgaanvet heeft het lichaam dan ook nodig om goed te kunnen functioneren. Orgaanvet heb je nodig voor het aanmaken van hormonen en orgaanvet heeft als functie dat het klappen en schokken als een soort kussentje voor de organen kan opvangen.

Iemand met overgewicht zal meer orgaanvet hebben dan iemand die op gewicht is. Als je veel orgaanvet hebt dan zal dit de buik boller maken en het is schadelijk voor je gezondheid. Risico’s voor de gezondheid zijn welvaartsziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes, een te hoog cholesterol, ademhalingsproblemen en een te hoge bloeddruk.

Het ontstaan van buikvet
Buikvet is het gevolg van meer eten dan men nodig heeft, al dan niet in combinatie met ongezonde voeding en te weinig beweging. Bij een calorieoverschot zal het lichaam er de voorkeur aangeven om als eerste vetreserves rondom de buik op te slaan. Pas in een later stadium zal vet ook op andere plaatsen in het lichaam worden opgeslagen.

Buikvet kan ook ontstaan door een verstoring van de cortisol hormoonhuishouding. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd en wordt in de bijnierschors gemaakt uit cholesterol. Cortisol speelt een belangrijke rol bij onze slaap, ons afweersysteem en de vertering van ons voedsel. Cortisol wordt het stresshormoon genoemd omdat het vrij komt na fysieke en psychische stress. Cortisol heeft als functie de werking van adrenaline weer te compenseren. Als men langdurig overspannen is, of in een burn-out raakt de aanmaak van cortisol verstoord, de aanmaak van cortisol komt dan in een staat waarbij het continue te hoog is.

Bij de vertering van ons voedsel speelt cortisol een rol in onze koolhydraathuishouding, de eiwitomzetting en de vetstofwisseling. Bij te hoge cortisolwaarden zal je lichaam vet rondom de buik opslaan. Bovendien krijg je door te hoge cortisolwaarden meer eetlust.

Ben je gestrest of overspannen? Dan zal je dit moeten aanpakken als je buikvet wilt verliezen, als je hormoonhuishouding weer in balans zal het een stuk eenvoudiger worden om buikvet te verbranden. Zorg daarom voor voldoende ontspanning in je leven en leer omgaan met de spanningen van je dagelijkse werkzaamheden of gezinsleven.

Het kwijt raken van buikvet
Zoals al eerder genoemd is buikvet verbranden geen kwestie van buikspieroefeningen doen. Dit helpt natuurlijk wel maar buikvet verbranden is vooral een kwestie van zorgen voor een negatieve energiebalans. Bij een negatieve energiebalans zorg je er voor dat je minder calorieën consumeert dan wat je lichaam nodig heeft. Als het lichaam niet voldoende energie uit je voeding kan halen dan zal het overgaan tot het verbranden van de vetreserves.

Buikspieroefeningen kunnen bijdragen aan het verbranden van buikvet omdat je door beweging calorieën verbrand. Daardoor zal er een grote negatieve energiebalans ontstaan waardoor je meer vet verbrand (er van uitgaande dat je minder calorieën consumeert dan wat je nodig hebt). Een ander positief effect van buikspieroefeningen is dat de spiermassa van je spieren zal toenemen. Bij een grote spiermassa zal je in rust meer calorieën verbranden, je metabolisme wordt sneller. Behalve buikspieren kan je ook andere grote spiergroepen zoals de been-, bil-, rug- en borstspieren trainen om meer spiermassa te kweken. Hiermee verbrand je calorieën en gaat door de toename van spiermassa je metabolisme omhoog.

Aanpassingen in de voeding om buikvet krijt te raken
Wil je buikvet kwijt dan zal je aanpassingen in de voeding moeten maken. Door een dieet te volgen krijg je op een presenteerblaadje wat je wel en niet mag eten. Als je veel gewicht wilt verliezen dan is de aanbeveling om een dieet te volgen, als je niet veel gewicht hoeft te verliezen dan kan je al veel bereiken door aanpassingen in je voeding. Als je buikvet wilt verliezen dan zal je het gefrituurde voedsel moeten laten staan, geen snoepgoed eten, geen zoete sausen, gezoete desserts, geen frisdranken of vruchtensappen en geen snacks zoals chips of borrelnootjes.

Wat je wel mag eten als je buikvet wilt verbranden zijn groente en fruit. Waarbij je maximaal 2 stuks fruit per dag mag eten vanwege de fruitsuikers. Je mag magere vleessoorten zoals rund en lamsvlees en gevogelte zoals kip en kalkoen. Verder mag je vis eten (maximaal 2x per week), eieren, noten en zaden.

Met koolhydraten zal je moeten matigen, voedingsmiddelen welke rijk zijn aan koolhydraten zijn brood, aardappelen, pasta en rijst. Als je teveel koolhydraten eet dan zal je lichaam het vet uit de voeding opslaan in de vetreserves. Je kan dan aankomen zonder terwijl je nauwelijks vette voeding eet.

Bij koolhydraten speelt nog een rol dat bepaalde soorten koolhydraten sneller door het lichaam worden opgenomen dan anderen. Als je koolhydraten eet zorg er door voor dat je zoveel mogelijk ‘langzame’ koolhydraten eet. Deze worden langzaam door het lichaam afgebroken en zorgen voor een langere en meer constante toevoer van energie. Dit zorgt ervoor dat je tussen de maaltijden door minder snel weer honger zal krijgen. Bronnen van langzame koolhydraten zijn volkoren- en spelt producten, noten, zaden, peulvruchten, bonen, groenten en quinoa.

Snelle koolhydraten moet je vermijden, snelle koolhydraten zijn te vinden in producten zoals (wit)brood, aardappels, pasta, witte rijst, snoepgoed, koek, gebak, frisdranken en vruchtensappen.