De juiste voeding voor sporters: in Voeding artikelen
 
 

De juiste voeding voor sporters

Dieet Pro

Met voeding je sport prestaties verbeteren? Wouter, sportadviseur bij Sportschool My HealthClub Nijmegen legt in dit artikel de focus op 2 vlakken, namelijk spiergroei en uithoudingsvermogen.

Voeding voor spiergroei
Als er schade is ontstaan aan de spieren door krachttraining, zal het lichaam dit zo spoedig mogelijk willen repareren en het liefst nog sterker maken. Krachttraining zal dus zorgen voor spiermassa toename. De bouwstof die het lichaam hiervoor gebruikt zijn eiwitten. Hiermee bedoelen we overigens niet het witte gedeelte uit een kippenei, het is een voedingsstof die terug te vinden is in vele soorten voeding.

Populaire tip

Een dieet te moeilijk? Begin dan eerst met eiwitrijke maaltijden. Fitchef kan je helpen met ruim 240 pagina's over eiwitrijke voeding.

Bezoek Fitchef

De hoeveelheid eiwitten die een beginnende krachtsporter lijkt nodig te hebben voor spiergroei is ongeveer 1,33 – 2,0 gram eiwit per kg aan lichaamsgewicht. Stabiele krachtsporters hebben ongeveer 1,05 – 1,6 gram eiwit per kg aan lichaamsgewicht nodig.

Voeding voor uithoudingsvermogen
Het uithoudingsvermogen heeft betrekking op diverse systemen waarvan het aerobe systeem (aeroob betekent dat een proces met behulp van zuurstof plaats vindt) de belangrijkste is. In dit systeem worden zowel koolhydraten als vetten omgezet naar Adenosinetrifosfaat (ATP), de brandstof die de energie levert aan vrijwel alle cellulaire processen die energie nodig hebben.

Afhankelijk van de intensiteit van de inspanning wordt er een bepaalde verhouding van vetten en koolhydraten gebruikt. In rust ligt dit voor een gezond persoon rond de 70% vet en 30% koolhydraten. Wanneer men inspanning gaat leveren neemt het gebruik van vetten af en koolhydraten toe.

“Macro nutriënten”
Eiwitten, koolhydraten en vetten worden ook wel de macro nutriënten genoemd. Het zijn voedingsstoffen die in verschillende verhoudingen terug te vinden zijn in ons eten. Om goed te kunnen presteren (en functioneren) is het van belang dat je deze macro nutriënten in de juiste verhouding binnen krijgt. Een voedingsschema kan je hier goed bij helpen.

Sportadviseur, Sportschool My HealthClub, Wouter Dorgelo